Bijzondere concerten

Linksboven: VierKoren Concert in het Concertgebouw Amsterdam (2003).
Uitgevoerd werden het Stabat Mater van G. Rossini) en Messa di Gloria van G. Puccini.
Uitvoerenden: het Pauluskoor Amstelveen en de C.O.V.’s Stem en Snaren (Enkhuizen), Soli Deo Gloria (Hoorn) en IJmuiden.
Rechtsboven: Scratchconcert ‘Die Jahreszeiten’ van J. Haydn met 400 zangers (waaronder het Pauluskoor Amstelveen) in de Emergohal Amstelveen (2001).

Waarom heten wij ‘Paulus’koor?

Het kerkkoor der gereformeerde Kerk van Nieuwer-Amstel werd op 2 december 1938 opgericht in de net afgebouwde Pauluskerk. In 1940 wordt de naam veranderd in Christelijk Gemengd Koor Con Animo.Toen de Duitse bezetter eiste dat koren lid moesten worden van de ‘Kulturkammer’ werd dit op slimme wijze voorkomen door de naam ‘Con Animo’ te veranderen in ‘Paulus Kerkkoor’. Een kerkkoor gold namelijk niet als een écht koor. Na de oorlog bleef deze naam nog enkele jaren bestaan. In 1951, toen de band met de kerk steeds meer verdween, veranderde de naam in ‘Pauluskoor Amstelveen’.
De muzikale activiteiten werden uitgebreid met het uitvoeren van oratoria, compleet met orkest en solisten.

Het Pauluskoor in 1951 met in het midden dirigent Herman Blekkenhorst

De dirigenten van het Pauluskoor

Dirigent van het eerste uur was Herman Blekkenhorst. Hij dirigeerde het koor van 1938 tot en met 1982. Onder hem maakte het koor een grote bloei door. Iedere Amstelvener kende het Pauluskoor, kende ook wel iemand die in het Pauluskoor zong en had wel een keer een concert van het koor bijgewoond. De concerten werden steevast gerecenseerd door collega-organist Bernhard Steinvoort in het Amstelveens Weekblad

In 1982 nam Ton Braas drie jaar lang het stokje over.
Na hem deed in 1985 de huidige dirigent Marcel Joosen zijn intrede. Onder zijn leiding koos het koor er bewust voor om naast klassieke meesterwerken ook minder bekende werken, vaak uit de twintigste eeuw, uit te voeren.

Concerten

Een volledig overzicht van alle uitgevoerde werken door het Pauluskoor Amstelveen sinds 1938 vindt u HIER